Wizjoner, doradca, psycholog – Profesor Stanisław A. Witkowski i jego wpływ na polski biznes
W monografii „Wrocławska psychologia. Ludzie i idee” (2024) pod redakcją Jolanty Kowal i Kiriakosa Chatzipentidisa znalazł się rozdział autorstwa dr Magdaleny Ślazyk-Sobol poświęcony wybitnemu wrocławskiemu psychologowi. Artykuł „Stanisław A. Witkowski – praktyczna działalność w obszarze psychologii pracy i zarządzania” skupia się na jego imponującym dorobku praktycznym, który miał realny wpływ na rozwój psychologii stosowanej w Polsce.
Lider psychologii stosowanej
Profesor Stanisław A. Witkowski należał do grona pionierów, którzy wyznaczali nowe standardy w diagnozie i rozwoju kompetencji menedżerskich. Już w 1986 roku współorganizował pierwszy w Polsce konkurs kierowniczy, torując drogę do wdrażania procedur Assessment/Development Center. Jako pierwszy na krajowym gruncie wprowadzał te zaawansowane metody, tworząc kompleksowe narzędzia oceny, które na stałe wpisały się w praktykę zarządzania zasobami ludzkimi. Rozdział ukazuje go jako praktyka, który:
- wdrażał złożone systemy oceny potencjału i kompetencji pracowników;
- tworzył i adaptował narzędzia diagnostyczne oraz profile kompetencyjne;
- przeprowadzał walidację zagranicznych testów psychometrycznych na potrzeby rynku polskiego;
- promował stosowanie metod psychometrycznych (testów, kwestionariuszy) w procesach oceny;
- kładł nacisk na rzetelną weryfikację kandydatów i integrację systemów zarządzania kadrami;
- prowadził szeroką działalność doradczo-szkoleniową we współpracy z polskimi przedsiębiorstwami.
Z nauki do praktyki – wzorzec dla przyszłych psychologów organizacji
Profesor konsekwentnie łączył podejście naukowe z praktyką, dostosowując metodologie do realnych potrzeb organizacji. Postrzegał psychologię zarządzania jako narzędzie podnoszenia efektywności zespołów, a jego praca przebiegała zawsze w ścisłym kontakcie z biznesem. Rozdział podkreśla, że podejście Profesora Witkowskiego stanowi wzorzec dla przyszłych psychologów pracy i organizacji. To lekcja, jak łączyć solidne zaplecze teoretyczne z praktyką, przy jednoczesnym poszanowaniu etyki i jakości pracy.