Nowy artykuł dr Piotra Czyszkowskiego – pracownika WSKZ
W epoce nadmiaru informacji coraz trudniej oddzielić treści istotne od przypadkowych. Temu zagadnieniu poświęcony jest artykuł dr Piotra Czyszkowskiego pt. „Postulat informacji wartościowej a problem deprecjacji zawodu dziennikarza telewizyjnego programów informacyjnych”. Został on opublikowany w czasopiśmie Zarządzanie Mediami (2025, Tom 13, numer 2, s. 81-96).
Wyzwania współczesnych mediów
Współczesne społeczeństwo funkcjonuje w epoce nadmiaru informacji. Rywalizacja tradycyjnych mediów z mediami społecznościowymi prowadzi do paradoksalnego zjawiska – nadprodukcji treści nieistotnych oraz marginalizacji informacji wartościowych. Tymczasem to właśnie rzetelna, profesjonalnie przygotowana informacja stanowi jeden z kluczowych elementów walki z dezinformacją.
Analiza deprecjacji zawodu dziennikarza
Dr Piotr Czyszkowski analizuje zjawisko deprecjacji zawodu dziennikarza telewizyjnego w Polsce. Wskazuje na jego przyczyny, mechanizmy oraz konsekwencje. W centrum uwagi znajduje się kryzys wizerunku mediów, szczególnie publicznych. Autor opisuje również problemy związane z warunkami pracy i poziomem wynagrodzeń w branży. Zawód dziennikarza, niegdyś cieszący się wysokim prestiżem społecznym, obecnie coraz częściej postrzegany jest jako niestabilny i mało atrakcyjny.
Wyniki badań empirycznych
W artykule dr Piotra Czyszkowskiego przedstawiono wyniki badań empirycznych przeprowadzonych w latach 2020-2023 wśród dziennikarzy Oddziału Regionalnego Telewizji Polskiej S.A. we Wrocławiu. Badania zostały zrealizowane w Instytucie Nauk Politycznych Uniwersytetu Wrocławskiego. Ich celem było określenie wpływu kryzysu zawodu dziennikarza na jakość przekazywanych informacji, ze szczególnym uwzględnieniem uwarunkowań ekonomicznych.
Zachęcamy do przeczytania artykułu, który dostępny jest także online – „Postulat informacji wartościowej a problem deprecjacji zawodu dziennikarza telewizyjnego programów informacyjnych”.