Monografia Katarzyny Durniat na temat badań, nauki, dydaktyki i osiągnięć Stanisława A. Witkowskiego
Pragniemy przybliżyć Państwu treść rozdziału monografii „Wrocławska psychologia. Ludzie i idee” (2024) – „Stanisław A. Witkowski – badania, nauka, dydaktyka i osiągnięcia”, autorstwa Katarzyny Durniat. Rozdział ten przedstawia kluczowe obszary zainteresowań badawczych oraz najważniejsze osiągnięcia prof. Stanisława A. Witkowskiego, ukazując ich powiązanie z jego karierą akademicką, współpracą naukową i działalnością praktyczną w obszarze psychologii pracy i organizacji. Artykuł odwołuje się do obszernej bibliografii naukowej profesora, ilustrując szeroki zakres prowadzonych przez niego badań oraz jego interdyscyplinarne podejście. Kluczowe aspekty działalności prof. Witkowskiego, opisane w tym rozdziale, obejmują kilka obszarów.
Badania naukowe
Jego zainteresowania badawcze koncentrowały się wokół psychologii zarządzania, zarządzania zasobami ludzkimi, doradztwa zawodowego, patologii organizacyjnych (wypalenia zawodowego) oraz międzynarodowych projektów badawczych. Już na wczesnym etapie kariery uczestniczył w projektach dotyczących humanizacji pracy, np. w Kombinacie Górniczo-Hutniczym Miedzi (KGHM). Brał udział w międzynarodowym projekcie GLOBE, badając percepcję przywództwa w różnych kontekstach kulturowych i radzenie sobie z szokiem kulturowym. Prowadził również badania w obszarze zarządzania pokoleniami.
Działalność dydaktyczna
Profesor Witkowski był szanowanym i cenionym dydaktykiem i pedagogiem. Dwukrotnie otrzymał tytuł Wykładowcy Roku i był nominowany do Nagrody Edukacyjnej. Uważał, że szacunek i uznanie studentów zawdzięcza zaangażowaniu, pasji, autentyczności i wiarygodności. Podkreślał, że jego najważniejsze osiągnięcia to jego uczniowie – magistranci i doktoranci, którzy odnoszą sukcesy zawodowe jako eksperci, naukowcy i dydaktycy. Wcześniejsze rozdziały monografii (Kanafa-Chmielewska, 2024) szczegółowo opisują jego działania organizacyjne i zarządcze, w tym inicjowanie studiów podyplomowych z psychologii zarządzania, które cieszyły się dużą popularnością.
Współpraca i integracja
Kluczową cechą wyróżniającą profesora była integracja rozwoju naukowego z działalnością praktyczną. Był zagorzałym promotorem transferu wiedzy naukowej do praktyki zawodowej i odwrotnie. Jego działalność praktyczna, np. wdrażanie metod diagnozy kompetencji (co jest szerzej opisane w rozdziale Ślazyk-Sobol, 2024), wzbogacała jego badania i dydaktykę. Był pionierem interdyscyplinarnego podejścia w badaniach nad sukcesem zawodowym i oceną kompetencji.
Osiągnięcia i wyróżnienia
Prof. Witkowski pozostawił imponujący dorobek naukowy i wniósł znaczący wkład w rozwój psychologii pracy i organizacji w Polsce. Otrzymał liczne odznaczenia, w tym Brązowy Krzyż Zasługi i Medal Komisji Edukacji Narodowej. Za najcenniejsze wyróżnienie uważa Medal za Długoletnie Pożycie Małżeńskie.
Podsumowując, rozdział autorstwa Katarzyny Durniat ukazuje prof. Stanisława A. Witkowskiego jako wszechstronnego naukowca, dydaktyka i praktyka, którego praca badawcza, działalność organizacyjna i zaangażowanie w kształcenie studentów miały niezaprzeczalny wpływ na rozwój psychologii pracy i organizacji w Polsce. Jego dziedzictwem są nie tylko liczne publikacje, ale przede wszystkim ludzie, których ukształtował.
Link do monografii: https://repozytorium.uni.wroc.pl/Content/141567/PDF/Wrocławska psychologia. Ludzie i idee.pdf