Dobrostan psychiczny nauczycieli – wystąpienie przedstawicieli Instytutu Psychologii WSKZ na konferencji we Wrocławiu
25 września 2025 r. we Wrocławiu odbyła się ogólnopolska konferencja inaugurująca rok szkolny 2025/2026, zorganizowana przez Dolnośląski Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli. Wydarzenie odbyło się pod hasłem „Zdrowie psychiczne dzieci i młodzieży w obliczu współczesnych zagrożeń”. Spotkanie zgromadziło nauczycieli, pedagogów oraz specjalistów z całej Polski.
Wystąpienie ekspertów WSKZ o dobrostanie nauczycieli
Jednym z kluczowych punktów programu było wystąpienie przedstawicieli Instytutu Psychologii WSKZ - dr. hab. Artura Ziółkowskiego, prof. WSKZ, Dyrektora Instytutu Psychologii, oraz dr Beaty E. Andrzejewskiej, Dyrektor Programowa Kierunków Psychologia oraz Psychologia w biznesie.
Eksperci wygłosili wykład pt. „Dobrostan psychiczny nauczycieli”, który spotkał się z dużym zainteresowaniem uczestników i poruszył kluczowe zagadnienia dotyczące aktualnych wyzwań w pracy nauczycieli oraz ich wpływu na dobrostan psychiczny tej grupy zawodowej.
Najważniejsze zagadnienia wystąpienia
Podczas wystąpienia eksperci skupili się na kluczowych wyzwaniach, z jakimi mierzą się współcześni nauczyciele, oraz na sposobach wspierania ich w codziennej pracy. Omówili m.in.:
- specyfikę zawodu nauczyciela w kontekście stresu zawodowego i obciążeń psychospołecznych;
- definicję i wymiary dobrostanu psychicznego;
- wyniki badań dotyczących dobrostanu nauczycieli w Polsce i na świecie;
- czynniki chroniące i ryzyka (predyktory) wpływające na kondycję psychiczną nauczycieli;
- praktyczne metody wzmacniania dobrostanu – zarówno w ujęciu indywidualnym, jak i systemowym;
- przykłady dobrych praktyk i rozwiązań wdrażanych w różnych systemach edukacyjnych.
Spotkanie pokazało, jak ważnym tematem dla środowiska edukacyjnego staje się dziś zdrowie psychiczne nauczycieli. Wystąpienie ekspertów WSKZ stanowiło nie tylko merytoryczny wkład w dyskusję na temat zdrowia psychicznego w środowisku szkolnym, lecz także realne wsparcie dla kadry pedagogicznej w budowaniu odporności psychicznej, efektywności i dobrostanu. Wskazało przy tym konkretne rozwiązania, które mogą wspierać nauczycieli w codziennej pracy. Takie inicjatywy udowadniają, że troska o grono pedagogiczne to inwestycja w przyszłość całej edukacji.






