The economics of motivation in uniform - a new article under the affiliation of the School of Vocational Training.
Jak skutecznie motywować żołnierzy? Odpowiedzi na to pytanie szukają autorzy najnowszego artykułu naukowego, który właśnie ukazał się w Wydawnictwie Akademii Górnośląskiej. Tekst pt. "The Importance of Economic Motivation Tools in Shaping the Attitudes of Uniformed Services Personnel Using the Example of the Army" został przygotowany przez Ewę Chomać-Pierzecką z Wyższej Szkoły Kształcenia Zawodowego oraz Stefana Dyrkę z Akademii Górnośląskiej im. Wojciecha Korfantego w Katowicach.
Analiza systemu motywacyjnego w strukturach mundurowych
Służba w strukturach ukierunkowanych na realizację działań na rzecz bezpieczeństwa i obronności wymaga szczególnych kompetencji – nie tylko wiedzy i umiejętności, ale przede wszystkim zaangażowania w realizowaną misję. To działanie w dużej mierze zależy od poziomu osobistej motywacji, która kształtowana jest przez system wartości i narzędzia wsparcia stosowane przez organizację.
Specyfika instytucji Sił Zbrojnych kształtuje unikalny model zachowań organizacyjnych, determinujących zdolność do realizacji przypisanych funkcji. Model ten wyznacza jednocześnie zakres kompetencji, jakich potrzebują służby wojskowe, stawiając konkretne wyzwania przed systemem zarządzania zasobami ludzkimi.
W artykule poruszono zatem zagadnienie kluczowe dla utrzymania sprawności organizacyjnej wojska we współczesnym państwie. Autorzy wskazują na rolę kultury organizacyjnej formacji militarnych i szczegółowo analizują wpływ narzędzi motywacyjnych w szczególności ekonomicznych – na postawy, zaangażowanie i tożsamość żołnierzy Wojska Polskiego.
Badacze podjęli próbę oceny praktyk motywacyjnych w wojsku w oparciu o literaturę przedmiotu oraz wyniki własnych badań. Celem opracowania było ukazanie, jak system motywacyjny wpływa na efektywność i gotowość kadry mundurowej do działania – zarówno w wymiarze indywidualnym, jak i organizacyjnym. Zachęcamy do lektury: