WSKZ na konferencji „Dostępność. Twoje prawo” – o wyzwaniach i praktykach budowania środowiska dostępnego dla wszystkich
27 listopada odbyła się konferencja „Dostępność. Twoje prawo”, zorganizowanej przez Biuro Pełnomocnika Rządu do Spraw Osób Niepełnosprawnych. W wydarzeniu wzięły udział pracowniczki WSKZ – dr Anna Janus i dr Agnieszka Pawłowska z Instytutu Nauk o Polityce i Administracji. Podczas wydarzenia zaprezentowano wstępne wyniki badań dotyczących realizacji ustawy o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami.
Rosnące znaczenie prawa do dostępności
Znaczenie prawa do dostępności stale rośnie, podobnie jak świadomość ograniczeń, na jakie napotykają osoby ze szczególnymi potrzebami. Dostępność staje się dziś jednym z kluczowych obszarów działalności uczelni wyższych. Są one świadome obecności w swoich murach:
- studentów z niepełnosprawnościami;
- studiujących rodziców;
- kobiet w ciąży.
Z tego powodu muszą one odpowiadać na zróżnicowane oczekiwania odbiorców usług edukacyjnych.
Główne zagadnienia konferencji
Podczas wydarzenia zaprezentowano wstępne wyniki badań dotyczących wdrażania ustawy o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami. Omawiano również praktyczne trudności związane z jej egzekwowaniem. Szczególnie w instytucjach publicznych, które odpowiadają za dostęp do usług, edukacji i przestrzeni wspólnej.
Ważnym punktem konferencji była dyskusja na temat dostępności szkół wyższych, ich obowiązków oraz dobrych praktyk w tworzeniu środowiska sprzyjającego wszystkim studentom. Swoimi doświadczeniami w tym zakresie podzieliła się dr Patrycja Goryń, Koordynator ds. Dostępności Uniwersytetu w Białymstoku. Wskazała ona na konkretne rozwiązania organizacyjne i edukacyjne wspierające osoby ze szczególnymi potrzebami.
Zaangażowanie WSKZ w rozwój dostępności
Udział przedstawicielek WSKZ w konferencji stanowi element konsekwentnie rozwijanych działań uczelni na rzecz dostępności i inkluzywności. Wymiana doświadczeń oraz udział w ogólnopolskich inicjatywach pozwalają skutecznie reagować na potrzeby studentów. Pomagają również wdrażać rozwiązania systemowe wspierające równy dostęp do edukacji.